Dla Pracodawców Dla Kandydatów O Nas Kontakt Oferty Pracy




Artykuły o Nas

Modne słowo: kreatywność

Wywiad udzielony dla Głosu Szczecińskiego przez konsultanta Biura Doradztwa Personalnego UniKadr.

G.Sz.: Coraz częściej pojawiającym się w ogłoszeniach o pracę wymaganiem w stosunku do przyszłych kandydatów jest kreatywność. Czy rzeczywiście wszystkie stanowiska wymagają tej cechy?

B.D: Kreatywność to, mówiąc w dużym uproszczeniu, umiejętność wymyślania rozwiązań niestandardowych takich, które nie zostaną wymyślone przez większość osób pracujących nad tym samym problemem. Oczywiście nie wszystkie stanowiska w firmie wymagają tej umiejętności, choć na wielu jest pożądana. Trudno wymagać dużej kreatywności na stanowisku kierowcy, ale już w przypadku przedstawiciela handlowego, szczególnie w warunkach trudnego rynku mogłaby być niezbędna.

G.Sz.: Jak można zbadać natężenie tej cechy u siebie?

B.D.: Najprostszym sposobem jest poddanie się testom psychologicznym, ukierunkowanym na zbadanie tej cechy. Można również uczestniczyć w treningach kreatywności organizowanych przez firmy szkoleniowe i tam sprawdzić się wykonując konkretne zadania.

G.Sz.. Wiem, że jedną z metod badających poziom kreatywności może być test skojarzeń. Ponoć im bardziej oryginalne są to skojarzenia tym lepiej.

B.D. Praktycy przekonują nas, że nie ma skojarzeń niemożliwych i że w zasadzie każde pojęcie da się połączyć z każdym na zasadzie jakiegoś skojarzenia. Gdyby stworzyć łańcuch skojarzeń do słowa „matka”, to prawdopodobnie kolejne powiązane byłyby z takimi słowami jak „dziecko, miłość, opieka, troska, odpowiedzialność...”, Nie świadczyłoby źle o osobie je wymieniającej, ale pokazywało, że jej skojarzenie są takie same, jak kilkudziesięciu innych osób. Podobne, gdyby poprosić o wymyślenie możliwych zastosowań widelca, większość z nas poda czynności związane z jedzeniem. Osoba średnio kreatywna wpadnie na podpórkę do kwiatka, grzebień lub narzędzie do robienia dziurek. Kreatywność pozwala wyjść poza te schematy i wymyślić coś, czego nie podadzą inni.

G.Sz: Wróćmy więc do naszego początkowego pytania. Kiedy tak naprawdę kreatywność jest niezbędna na stanowisku, a kiedy stanowi tylko modne słowo mające uatrakcyjnić ogłoszenie o poszukiwaniu pracownika

B.D: Kreatywność przydaje się szczególnie na tych stanowiskach, gdzie pracownik musi działać w warunkach niedookreślonych lub zmiennych, tam gdzie nie ma jasnych procedur postępowania, gdzie od umiejętności zaskoczenia konkurencji zależy wynik firmy. Dlatego też dużym poziomem kreatywności powinni być obdarzeni np. pracownicy działów marketingu, reklamy, czasami pracownicy działów handlowych. Cecha ta przydaje się wszędzie tam gdzie pracownik nie może czekać na gotowe rozwiązania, gdzie w zakres jego zadań wpisane jest tworzenie czegoś nowego.
W naszej praktyce doradczej z każdym pracodawcą podczas analizy stanowiska określamy wspólnie pożądany poziom kreatywności. Następnie podczas rekrutacji za pomocą testów psychologicznych oraz innych odpowiednio dobranych narzędzi sprawdzamy jej rzeczywisty poziom cechujący kandydata. 

Powrót

www.studio-online.plStrony www szczecin