Dla Pracodawców Dla Kandydatów O Nas Kontakt Oferty Pracy




Artykuły o Nas

Modne s³owo: kreatywno¶æ

CZy kreatywno¶æ jest wkazana w pracy?

Coraz czê¶ciej pojawiaj±cym siê w og³oszeniach o pracê wymaganiem w stosunku do przysz³ych kandydatów jest kreatywno¶æ. Co to jest ta kreatywno¶c
Kreatywno¶æ to, mówi±c w du¿ym uproszczeniu, umiejêtno¶æ wymy¶lania rozwi±zañ niestandardowych takich, które nie zostan± wymy¶lone przez wiêkszo¶æ osób pracuj±cych nad tym samym problemem. Oczywi¶cie nie wszystkie stanowiska w firmie wymagaj± tej umiejêtno¶ci, choæ na wielu jest po¿±dana. Trudno wymagaæ du¿ej kreatywno¶ci na stanowisku kierowcy, ale ju¿ w przypadku przedstawiciela handlowego, szczególnie w warunkach trudnego rynku mog³aby byæ niezbêdna.
Czy mo¿na zbadaæ kreatywno¶æ, a przynajmniej odpowiedzieæ sobie na pytanie, czy j± mamy czy te¿ nie. Najprostszym sposobem jest poddanie siê testom psychologicznym, ukierunkowanym na zbadanie tej cechy. Mo¿na równie¿ uczestniczyæ w treningach kreatywno¶ci organizowanych przez firmy szkoleniowe i tam sprawdziæ siê wykonuj±c konkretne zadania np. test skojarzeñ.
Praktycy przekonuj± nas, ¿e nie ma skojarzeñ niemo¿liwych i ¿e w zasadzie ka¿de pojêcie da siê po³±czyæ z ka¿dym na zasadzie jakiego¶ skojarzenia. Gdyby stworzyæ ³añcuch skojarzeñ do s³owa „matka”, to prawdopodobnie kolejne powi±zane by³yby z takimi s³owami jak „dziecko, mi³o¶æ, opieka, troska, odpowiedzialno¶æ...”, Nie ¶wiadczy³oby ¼le o osobie je wymieniaj±cej, ale pokazywa³o, ¿e jej skojarzenie s± takie same, jak kilkudziesiêciu innych osób. Podobne, gdyby poprosiæ o wymy¶lenie mo¿liwych zastosowañ widelca, wiêkszo¶æ z nas poda czynno¶ci zwi±zane z jedzeniem. Osoba ¶rednio kreatywna wpadnie na podpórkê do kwiatka, grzebieñ lub narzêdzie do robienia dziurek. Kreatywno¶æ pozwala wyj¶æ poza te schematy i wymy¶liæ co¶, czego nie podadz± inni.
Kreatywno¶æ przydaje siê szczególnie na tych stanowiskach, gdzie pracownik musi dzia³aæ w warunkach niedookre¶lonych lub zmiennych, tam gdzie nie ma jasnych procedur postêpowania, gdzie od umiejêtno¶ci zaskoczenia konkurencji zale¿y wynik firmy. Dlatego te¿ du¿ym poziomem kreatywno¶ci powinni byæ obdarzeni np. pracownicy dzia³ów marketingu, reklamy, czasami pracownicy dzia³ów handlowych. Cecha ta przydaje siê wszêdzie tam, gdzie pracownik nie mo¿e czekaæ na gotowe rozwi±zania, gdzie w zakres jego zadañ wpisane jest tworzenie czego¶ nowego.
W naszej praktyce doradczej z ka¿dym pracodawc± podczas analizy stanowiska okre¶lamy wspólnie po¿±dany poziom kreatywno¶ci. Nastêpnie podczas rekrutacji za pomoc± testów psychologicznych oraz innych odpowiednio dobranych narzêdzi sprawdzamy jej rzeczywisty poziom cechuj±cy kandydata. 

Powrót

www.studio-online.plStrony www szczecin