Dla Pracodawców Dla Kandydatów O Nas Kontakt Oferty Pracy




Artykuły o Nas

WA¯NY JEST POTENCJA£

W sytuacji rozwoju firmy, ci±gle zmieniaj±cych siê uwarunkowañ rynkowych i konkurencyjnych dla pracodawcy wa¿ne s± nie tylko aktualne kompetencje pracownika, ale i potencjalne, mo¿liwe do wykszta³cenia poprzez, zintegrowany z planami strategicznymi firmy, system szkoleñ.

W sytuacji rozwoju firmy, ci±gle zmieniaj±cych siê uwarunkowañ rynkowych i konkurencyjnych dla pracodawcy wa¿ne s± nie tylko aktualne kompetencje pracownika, ale i potencjalne, mo¿liwe do wykszta³cenia poprzez, zintegrowany z planami strategicznymi firmy, system szkoleñ.

Dwa typy pracowników.
Na rynku pracy obserwujemy dwa typy pracowników. Osoby reprezentuj±ce pierwszy typ, po osi±gniêciu zgodnego z ich aspiracjami i mo¿liwo¶ciami wykszta³cenia i znalezieniu pierwszej pracy, nie podejmuj± ¿adnych aktywnych dzia³añ w celu zmiany raz osi±gniêtego statusu zawodowego. Rzadko zainteresowane s± zmian± pracy, a je¶li ju¿ to tylko wtedy, kiedy propozycja sama do nich przychodzi. Kwalifikacje podnosz± w wyniku obowi±zkowych szkoleñ w firmie lub kiedy pojawi siê taka konieczno¶æ.

Odmiennym zachowaniem cechuj± siê osoby zaliczane do drugiego typu, aktywnie poszukuj±cego mo¿liwo¶ci rozwoju, potrafi±ce dostosowaæ siê do zmiennych wymagañ rynku pracy. Zwykle po ukoñczeniu jednej szko³y lub kursu zaczynaj± poszukiwaæ kolejnych mo¿liwo¶ci podnoszenia kwalifikacji. Cechuje je równie¿ tendencja do szkolenia siê jakby „na zapas”, rozszerzaj±cej ich zawodowe horyzonty, b±d¼ przygotowuj±cej ich do przysz³ych wymagañ rynku pracy. Osoby te dobrze reaguj± na zmiany. Przynajmniej kilka razy zmieniaj± miejsce pracy. Wnosz± okre¶lone, odatkowe kompetencje i warto¶ci. Na zmianê sytuacji rynkowej reaguj± zmian± strategii dzia³ania. Je¶li wi±¿e siê to ze zdobyciem nowej wiedzy lub umiejêtno¶ci, kolejny raz poszerzaj± swoje kompetencje.

Kogo szukaj± pracodawcy? Czego oczekuj± pracownicy?
Najczê¶ciej poszukiwanym typem pracownika na rynku szczeciñskim, poza przedstawicielami handlowymi, jest dobrze przygotowany specjalista, znaj±cy swoj± dziedzinê i jednocze¶nie systematycznie podnosz±cy swoje kwalifikacje. ¦wiadomo¶æ sprostania oczekiwaniom aktualnych i przysz³ych pracodawców powoduje, ¿e coraz wiêksz± popularno¶ci± ciesz± siê firmy oferuj±ce pracownikowi, oprócz niez³ych warunków finansowych, atrakcyjne pakiety szkoleniowe. Co wiêcej, pracownik jest w stanie pracowaæ przez kilka lat za mniejsze pieni±dze, doceniaj±c wiedzê, jak± mo¿e zdobyæ dziêki funkcjonuj±cym w firmie szkoleniom. Zauwa¿aln± tendencj± jest ranga¿owanie przez du¿e firmy absolwentów, których przyci±ga mo¿liwo¶æ poznania wysokich standardów pracy obowi±zuj±cych w firmie oraz atrakcyjne szkolenia i trening. I w tym przypadku, najwiêksze szanse na anga¿ maj± osoby otwarte na zdobywanie nowej wiedzy, aktywnie dostosowuj±ce siê do zmian, z wysokim potencja³em interpersonalnym.

Kogo i jak szkoliæ ?
Oczywi¶cie osoby posiadaj±ce odpowiedni potencja³. Istotne w tym przypadku bêd± zarówno cechy osobowo¶ci, poziom inteligencji pracownika, zdolno¶ci, ale i wcze¶niejsze do¶wiadczenia. Najwa¿niejsze jednak ze wzglêdu na przysz³e korzy¶ci dla firmy, wydaj± siê: wysokie umiejêtno¶ci interpersonalne, zdolno¶æ do pracy zespo³owej, umiejêtno¶æ rozwi±zywania problemów, zdolno¶æ do systematycznego zbierania i przetwarzania informacji, odporno¶æ na stres. Nie bez znaczenia jest równie¿ umiejêtno¶æ podejmowania inicjatyw i wychodzenie naprzeciw wyzwaniom. Cechy te mo¿na okre¶liæ przeprowadzaj±c audyty personalne, czyli kompleksowe badania psychologiczne. Badania te s± stosowane i w naszej praktyce doradczej, aby okre¶liæ mo¿liwo¶æ rozwoju pracowników i potencjalne cechy, które nale¿y rozwijaæ w trakcie szkoleñ.

System szkoleñ w firmie.
Podstaw± do diagnozy aktualnych kompetencji u pracowników s± wspomniane wy¿ej audyty personalne jak i coraz czê¶ciej funkcjonuj±ce w firmach systemy ocen pracowniczych. W przypadku stwierdzenia niedoboru okre¶lonych kompetencji w organizacji pojawia siê potrzeba wyposa¿enia w nie okre¶lonej grupy pracowników. Istniej±cy w firmie system szkoleñ pozwala na uzupe³nianie brakuj±cych aktualnie, lub zgodnych z planem rozwoju firmy, kwalifikacji. Co wiêcej, w my¶l coraz bardziej popularnych koncepcji, zdobywanie nowych kompetencji przez pracownika nie powinno byæ wy³±cznie procesem, poprzedzaj±cym moment podjêcie nowej pracy, ale powinno przebiegaæ „równolegle”, z uwzglêdnieniem indywidualnych planów zawodowych pracowników. Zaspokaja to potrzebê rozwoju u najlepszych pracowników, przywi±zuj±c ich w znacznie d³u¿szej perspektywie do firmy. Jednocze¶nie wykorzystuje ich indywidualny potencja³, ukierunkowuje na dzia³anie niestandardowe, które poprzez swoj± nieprzewidywalno¶æ, tworzenie zupe³nie nowych rozwi±zañ, przyczyniaj± siê do rozwoju firmy.

Jak zatrzymaæ wyszkolonych specjalistów?
Po zainwestowaniu w szkolenie pracownika ka¿da firma chcia³aby jak najd³u¿ej czerpaæ korzy¶ci z nabytej przez niego wiedzy i umiejêtno¶ci. Nie zawsze jest to zbie¿ne z indywidualnymi planami pracowników, którzy po nabyciu nowych kwalifikacji, mog± zacz±æ szukaæ lepszej posady. Wiêkszo¶æ firm stara siê przed takimi przypadkami zabezpieczyæ, zobowi±zuj±c pracownika do pracy w firmie przez okre¶lony czas po zakoñczeniu szkolenia lub do zwrotu zainwestowanej w niego kwoty w przypadku odej¶cia z firmy przed up³ywem wyznaczonego terminu. Okazuje siê jednak, ¿e w przypadku otrzymania lepszej propozycji od innego pracodawcy, zabezpieczenie to okazuje siê ma³o skuteczne. Co wiêcej, czêsto nowy pracodawca jest w stanie pokryæ zaci±gniêty w poprzedniej firmie „d³ug”, maj±c szanse otrzymania w krótkim czasie wyszkolonego specjalisty. Dlatego tez najskuteczniejszym narzêdziem zatrzymywania pracownika wydaje siê powi±zanie d³ugofalowego systemu szkoleñ ze ¶cie¿kami awansu w firmie.



UniKadr Biuro Doradztwa Personalnego Consulting s.c.


Powrót

www.studio-online.plStrony www szczecin