SZKOLENIE PRACOWNIKÓW JAKO SYSTEMWydaje siê, ¿e okres czystej mody na szkolenia powoli przemija i coraz czê¶ciej ludzie odpowiedzialni za systemy szkoleñ w firmach, bêd± zmuszeni zadawaæ sobie poni¿sze pytania. Co zrobiæ, aby przeprowadzane w firmie szkolenia nie by³y traktowane wy³±cznie jako wydatek, lecz op³acalna i przynosz±c± w okre¶lonym czasie inwestycja? Jak maksymalizowaæ wymierne efekty dzia³añ szkoleniowych, przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów z nimi zwi±zanych?
System szkoleñ.
W dobrze zorganizowanej organizacji odpowiedzi± na powy¿sze pytania mo¿e byæ, powi±zany z ogóln± strategi± firmy oraz strategi± kadrow±, system szkoleñ. Ka¿dy system sk³ada siê z okre¶lonych elementów. Dotyczy to tak¿e systemu szkolenia pracowników. Do g³ównych jego elementów mo¿emy zaliczyæ : identyfikacjê (okre¶lenie) potrzeb szkoleniowych, opracowanie programów szkoleniowych, ustalenie planu szkoleñ, realizacjê szkoleñ, dokonanie oceny ich przebiegu oraz zmierzenie wymiernych korzy¶ci jakie przynios³y firmie. Co daje taki system? Po pierwsze mo¿e stanowiæ alternatywê wobec kolejnych rekrutacji, poprzez dostosowanie do przysz³ych wymagañ firmy wiedzy i umiejêtno¶ci ju¿ zatrudnionych pracowników. Po drugie przygotowuje kandydatów do awansu, sprzyja realizacji programów rozwoju pracowników, planowaniu indywidualnych ¶cie¿ek kariery Po trzecie stanowi istotny narzêdzie w procesie motywowania pracowników, w znacznym stopniu przyczyniaj±c siê do zatrzymania w firmie najlepszych specjalistów. Wreszcie, poprzez sporz±dzenie planu szkoleñ oraz stworzenie narzêdzi pomiaru efektów, prowadzi do wyeliminowania szkoleñ przypadkowych, a w konsekwencji do oszczêdno¶ci.
Identyfikowanie potrzeb szkoleniowych.
Zasadnicze kwestie w procesie opracowania systemu szkoleñ w firmach pojawiaj± siê ju¿ na pierwszym etapie, czyli w trakcie identyfikacji potrzeb szkoleniowych. Ka¿da firma ma powody do ci±g³ego szkolenia swoich pracowników. „Teoretycznie brak takich potrzeb móg³by wystêpowaæ jedynie w organizacji nie podlegaj±cej ¿adnym zmianom. To oznacza³oby, ¿e nigdy nie zmieniaj± siê ludzie w organizacji, nigdy nie zmieniaj± oni pracy, nigdy nie awansuj±, nigdy nie umieraj±. Oznacza³oby te¿, organizacja wytwarza wci±¿ te same, podlega niezmiennemu ustawodawstwu, dzia³a wci±¿ na tym samym rynku bez jakichkolwiek technicznych inowacji” (Steward D.M. (red.): Praktyka kierowania, PWE, Warszawa 1998.) Kluczem do identyfikacji potrzeb szkoleniowych powinny byæ precyzyjnie opracowane narzêdzia pomiarowe (ankiety, kwestionariusze), powi±zane z funkcjonuj±cym w firmie systemem ocen pracowniczych oraz polityk± zarz±dzania zasobami ludzkimi w firmy.
Z praktyki firm.
Z sonda¿y przeprowadzonych przez Biuro Doradztwa Personalnego UniKadr w¶ród wybranych firm Pomorza Zachodniego wynika, ¿e system szkoleñ w wielu przedsiêbiorstwach istnieje w sferze przysz³ych planów. Z regu³y pracodawcy zdaj± sobie sprawê z konieczno¶ci podnoszenia kwalifikacji personelu. Coraz czê¶ciej jednak przyjmuj± dalekosiê¿n± perspektywê, która pozwoli traktowaæ szkolenia pracownicze jako inwestycjê maj±c± realny wp³yw na podniesienie wyników ekonomicznych przedsiêbiorstwa w przysz³o¶ci. Znaj±c wagê swoich decyzji w tworzeniu systemu, posi³kuj± siê wiedz± i do¶wiadczeniem firm doradczych i szkoleniowych. Jednak du¿e firmy, które wchodz± aktualnie na rynek pracy, realizuj± swoje systemy szkoleniowe, wprowadzaj±c jednocze¶nie systemy lojalno¶ciow wobec pracowników.
Zespó³ konsultantów BDP UniKadr
Powrót