Dla Pracodawców Dla Kandydatów O Nas Kontakt Oferty Pracy




Artykuły o Nas

Inteligencja emocjonalna

Co to jest inteligencja emocjonalna? Czy faktycznie odgrywa ona rolê w zarz±dzaniu sob± lub organizacj±?

Wed³ug oryginalnej definicji inteligencja emocjonalna obejmuje umiejêtno¶ci rozpoznawania, rozumienia emocji oraz skutecznego dzia³ania mimo z³ego nastroju. Mo¿na wiêc mówiæ o mo¿liwo¶ci zarz±dzania przez cz³owieka jego emocjami. Coraz czê¶ciej, choæ nie zawsze, zarz±dzaj±cy u¿ywaj± tego pojêcia. Mened¿erowie zapytani, czego oczekuj± od nowych pracowników wymieniali takie cechy, jak umiejêtno¶ci pracy w grupie i rozwi±zywania konfliktów, spokojne przyjmowanie krytyki. Rzeczywi¶cie ³atwiej jest przewidzieæ przebieg kariery oceniaj±c poziom tych umiejêtno¶ci ni¿ badaj±c tylko ogóln± abstrakcyjn± inteligencjê. Oczywi¶cie na ka¿dym stanowisku wymagany jest pewien minimalny poziom inteligencji ogólnej (IQ), ale to tylko warunek wstêpny. Poza tym wyniki testów inteligencji ogólnej nie daj± odpowiedzi, czy badany umie wykorzystaæ j± w ¿yciu. Znamy przecie¿ osoby, które mimo wy¶mienitych wyników na studiach maj± ogromne k³opoty z odniesieniem sukcesu zawodowego. Istniej± rzetelne dane empiryczne ¶wiadcz±ce o tym, ¿e inteligencja emocjonalna zwi±zana jest z sukcesem wszêdzie tam, gdzie ludzie pracuj± w zespole, dziel± siê informacjami i musz± tworzyæ klimat sprzyjaj±cy wspó³pracy. Dotyczy to zapewne wiêkszo¶ci przedsiêbiorstw. Poziom inteligencji emocjonalnej jest te¿ wa¿ny w kierowaniu lud¼mi, mo¿e mieæ natomiast mniejsze znaczenie w takiej pracy, gdzie kontakty z lud¼mi s± ograniczone. Mened¿erowie, równie¿ klienci UniKadru, zdaj± sobie sprawê, ¿e funkcjonowanie wspó³czesnych firm w coraz wiêkszym stopniu zale¿y od tzw. „czynnika ludzkiego”. Tradycyjne metody kontroli pracowników staj± siê zawodne. Mened¿erowie zaczynaj± po¶wiêcaæ wiêcej uwagi na zrozumienie tego, co dzieje siê miêdzy nimi a podw³adnymi. Jak uj±³ to pewien teoretyk zarz±dzania: „umiejêtno¶ci techniczne i kompetencje decyduj± o tym, ¿e firma staje siê konkurencyjna, ale wybicie siê ponad rywali zale¿y od wzajemnych stosunków miêdzy jej pracownikami”. Wa¿na jest przede wszystkim samo¶wiadomo¶æ – wiedza o s³abych i mocnych stronach, rozpoznawania w³asnych emocji i ich skutków. Równie¿ niebagateln± rolê odgrywa znajomo¶æ zasad wp³ywania na ludzi z uwzglêdnieniem, ¿e podw³adni ró¿ni± siê od siebie. Samokontrola, radzenia sobie ze szkodliwymi emocjami, wyczucie, kiedy i wobec kogo byæ surowym, a kiedy nie podnosiæ g³osu - to wszystko jest baz± do dobrego zarzadzania organizacj±. UniKadr proponuje takie szkolenia. Pojawia siê coraz wiêksze zapotrzebowanie na tzw. coaching psychologiczny – wchodzimy do firm pomagaj±c znale¼æ optymalne sposoby rozwi±zywania konfliktów czy komunikowania siê. Taka wiedza pomaga mened¿erom zarz±dzaæ innymi, ale i sob±, swoim rozwojem, pozytywnie wp³ywaæ na ¿ycie zawodowe i osobiste.

Powrót

www.studio-online.plStrony www szczecin