|
|
||||||||
![]() |
|
![]()
Opinie z poprzedniego miejsca pracy Opinie z poprzedniego miejsca pracy Jest zrozumia³e, ¿e zanim pracodawca podejmie decyzjê o zatrudnieniu nowego pracownika stara siê wykorzystaæ wszystkie dostêpne ¼ród³a informacji o kandydacie. Jednym z nich jest opinia z poprzedniego miejsca pracy. Rodzi siê pytanie, czy informacje te w znacz±cy sposób mog± wp³yn±æ na ocenê kandydata? Ró¿nie z tym bywa. Pozytywna opinia poprzedniego pracodawcy mo¿e pomóc, to oczywiste. Nie zawsze jednak jest tak, ¿e w±tpliwo¶ci poprzedniego pracodawcy dyskwalifikuj± kandydata. W naszej praktyce kilkakrotnie mieli¶my przypadki, kiedy nasz zleceniodawca akceptowa³ kandydata, wobec którego poprzedni pracodawcy mieli zastrze¿enia. Szczególnie, kiedy docieraj± do nas niepokoj±ce sygna³y nale¿y zadaæ sobie pytanie, czy mo¿emy ufaæ tym informacjom i je¶li tak, to czy bêdzie to mia³o wp³yw na pracê kandydata w naszej firmie. Opinia z poprzedniego miejsca pracy mo¿e byæ przedstawiona w formie pisemnych referencji. Pracodawca mo¿e tez porozmawiaæ z poprzednim prze³o¿onym kandydata do pracy. Jak czêsto zasiêga siê opinii w bezpo¶redniej rozmowie? My¶lê, ¿e rzadziej, ni¿ mo¿na by³oby przypuszczaæ. Jest to zwi±zane z trudno¶ciami na jakie napotyka potencjalny pracodawca, wynikaj±cymi z ograniczeñ prawnych, g³ównie z ustawy o ochronie danych osobowych. Pracodawca usi³uj±c dowiedzieæ siê telefonicznie czegokolwiek o potencjalnym pracowniku - bez wiedzy tego ostatniego - zazwyczaj ³±czony jest z kadrami, gdzie w najlepszym przypadku dowiaduje siê tego, co i tak jest mu wiadome ze ¶wiadectw pracy, tj. w jakim okresie pracowa³a dana osoba oraz na jakiej podstawie zosta³ rozwi±zany stosunek pracy. Zazwyczaj jednak s³yszy odpowied¼, ¿e nie udziela siê takich informacji w zwi±zku z ww. ustaw±. Niekiedy udaje siê jednak dotrzeæ do bezpo¶redniego prze³o¿onego kandydata do pracy. Jak rozmawiaæ z tak± osob±? Jako biuro doradztwa personalnego, d±¿ymy zawsze do tego, aby skontaktowaæ siê z bezpo¶rednim prze³o¿onym danego kandydata, który mo¿e nam powiedzieæ o nim najwiêcej. Niekiedy kandydat sam podaje nam listê referencyjn±. W obu przypadkach nale¿y postêpowaæ ostro¿nie, choæ z innych przyczyn. Musimy wzi±æ pod uwagê, ¿e pomiêdzy kandydatem, a osob±, z któr± rozmawiamy mog± wystêpowaæ wzajemne sympatie lub animozje, niekiedy te¿ pracodawca po prostu nie chce szkodziæ swojemu by³emu pracownikowi. Osoba, która zbiera informacje o kandydacie powinna przygotowaæ konkretne pytania, na które chce otrzymaæ odpowied¼. Je¶li tego nie zrobi, w zale¿no¶ci od tego, z kim bêdzie rozmawiaæ, otrzyma odpowied¼, ¿e kandydat by³ bardzo dobrym, z³ym lub przeciêtnym pracownikiem, albo, ¿e nie by³o do niego zastrze¿eñ. Jest to szczególnie istotne w przypadku ogólnie negatywnych ocen. Byæ mo¿e cechy kandydata, które spowodowa³y tak± ocenê w poprzednim miejscu pracy s± dla nas nieistotne, a byæ mo¿e nasz rozmówca po prostu nie lubi kandydata, choæ pod wzglêdem merytorycznym nie mo¿e mu niczego zarzuciæ. ¯eby jednak doj¶æ do takiego wniosku trzeba zadaæ kilka celnych pytañ. My¶lê, ¿e warto tu zwróciæ uwagê na dwie podstawowe kwestie. Nale¿y liczyæ siê z tym, ¿e id±c na rozmowê kwalifikacyjn± zostaniemy poproszeni o kontakt z osob±, która mog³aby udzieliæ referencji. Osoba, której dane udostêpniamy, powinna zostaæ wcze¶niej uprzedzona, ¿e mo¿e zostaæ poproszona o wypowied¼ na temat kandydata. Druga mo¿liwo¶æ, to gromadzenie referencji pisemnych. Robi± one szczególnie dobre wra¿enie. Wzbudzaj± wiêksze zaufanie nie tylko dlatego, ¿e s± oficjalnymi pismami urzêdowymi, ale równie¿ dlatego, ¿e nie ka¿dy takie referencje posiada. Czêsto spotykamy siê dzisiaj z praktyk± rozwi±zywania umowy o pracê za porozumieniem stron, z pracownikiem, któremu co¶ siê zarzuca. Osoba taka dostanie ¶wiadectwo pracy. Jednak referencje w tym przypadku mog± byæ wielkim znakiem zapytania. Skoro za¶ bêdziemy siê staraæ o referencje, popro¶my o bardziej indywidualne podej¶cie do tego dokumentu. Niech znajdzie siê w nim wzmianka o wa¿niejszych zadaniach, osi±gniêciach, co¶ ponad typowe „z powierzonych zadañ wywi±zywa³ siê bez zarzutów”. Pamiêtajmy, ¿e pracodawca szuka faktów, a nie ogólnych, nic nie mówi±cych zwrotów. ![]() |
![]() ![]() ![]() |
||||||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||