|
|
||||||||
![]() |
|
![]()
Proszê wybraæ test
Kreator celów b±d¼ SMART ! Planowanie to umiejêtno¶æ wykorzystania zdobytej wiedzy i do¶wiadczenia w celu dokonania wyboru co do dalszej drogi ¿yciowej, a nastêpnie podjêcie decyzji, co do ostatecznego celu dzia³ania. Realizacja celów i zadañ to proces czêsto trudny i d³ugotrwa³y. Nie ka¿dy potrafi zaplanowaæ krok po kroku osi±gniêcie sukcesu jakim jest urzeczywistnienie swoich potrzeb. Jest to umiejêtno¶æ, której mo¿na siê nauczyæ za pomoc± odpowiednich technik. Chcemy zaprezentowaæ jedn± z najskuteczniejszych - technikê S.M.A.R.T. Aby osi±gn±æ cel nale¿y wiedzieæ przede wszystkim do czego d±¿ymy i dlaczego oraz jak chcemy to zrealizowaæ. Wielu ludzi ma marzenia, ale nie wszyscy którzy marz± wiedz± jak te marzenia urzeczywistniæ. Prawdziw± sztuk± jest umieæ zamieniæ marzenia na cele, a cele na fakty dokonane. Równie¿ prawdziw± sztuk± jest skonstruowanie planu dzia³ania realizacji celu. Dobrze skonstruowany plan dzia³ania u³atwia pokonywanie przeszkód, pozwala okre¶liæ jak wiele ju¿ osi±gnêli¶my, zmusza do konsekwencji i wytrwania w d±¿eniu. Ten kreator pomo¿e Ci wyznaczyæ cel w taki sposób, aby zwiêkszyæ prawdopodobieñstwo, ¿e go osi±gniesz. Skorzystaj z niego, a nastêpnie zapisz i wydrukuj swój opis celu. Sugestia: mo¿esz go powiesiæ w widocznym dla siebie miejscu - pomo¿e ci to w konsekwentnym dzia³aniu. S.M.A.R.T. to skrót od pierwszych liter s³ów z jêzyka angielskiego. Drugim ukrytym znaczeniem jest te¿ samo s³owo smart - z ang. m±dry, bystry. Poni¿ej rozwiniêcie i znaczenie pierwszych liter: Specific - szczegó³owy Measurable - mierzalny Achievable - akceptowalny Relevant - realny Timed - terminowy Specific - szczegó³owy Najwa¿niejsz± cech± dobrego planu jest jego precyzja. Dok³adnie nazwij swój cel - bêdziesz mia³ du¿e szanse go osi±gn±æ je¿eli bêdzie szczegó³owo okre¶lony, ni¿ gdyby by³ tylko ogólnie zarysowany. Np. chcê od³o¿yæ 10 000z³ zamiast chcê od³o¿yæ trochê pieniêdzy, chcê schudn±æ 3kg zamiast chcê trochê schudn±æ itp. Measurable - mierzalny Twój cel powinien byæ obiektywnie mierzalny - tak, ¿eby jego osi±gniêcie mo¿na by³o potraktowaæ jako fakt, i ¿eby mo¿na by³o stwierdziæ jego wykonanie. Je¶li chodzi o od³o¿one z³otówki czy stracone kilogramy osi±gniêcie celu wydaje siê ³atwo mierzalne, natomiast w przypadku gdy cel dotyczy np. awansu na jakie¶ stanowisko, obiektywne bêdzie dostanie nowej umowy z nowym stanowiskiem pracy. Achievable - akceptowalny Twój cel powinien mieæ dla Ciebie znaczenie, powiniene¶ go akceptowaæ Je¶li nie bêdzie wyzwaniem, nie bêdziesz mia³ motywacji do jego osi±gniêcia, a cel wyda Ci siê zbêdny. Dobrze je¶li jego realizacja zmieni co¶ na korzy¶æ w Twoim ¿yciu, pracy, a mo¿e w ca³ej rodzinie albo firmie? Relevant - realny Twój cel powinien byæ wykonalny, tzn. mo¿liwy do realizacji w okre¶lonym czasie. Nie mo¿esz planowaæ, ¿e zostaniesz prezesem spó³ki w jeden dzieñ, albo ¿e schudniesz 5kg w tydzieñ. Zastanów siê czy Twój cel jest realny! Timed - terminowy Twój cel powinien mieæ okre¶lony czas realizacji. W celu u³atwienia osi±gniêcia celu mo¿esz okre¶liæ szczegó³owe kroki jego realizacji, i sprawdzaæ czy robisz to w wyznaczonym przez siebie terminie. A teraz wykreuj sam swój cel wype³niaj±c pola poni¿ej: |
![]() ![]() ![]() |
||||||
![]() |
![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||